‘Black Betty’
De Harley-Davidson Low Rider Shovelhead van Koenraad
De Harley kreeg deze bijnaam omdat de boomlange Koenraad uit het hardrock tijdperk stamt en het nummer ‘Black Betty’ geweldig vond. En nog steeds! De Harley-Davidson Low Rider heeft hij al zestien jaar en is aangepast voor zijn postuur van ruim twee meter lengte. “Hier zit ik tenminste goed op!” aldus de goedlachse Fries.
Black Betty, The damn thing goes Wild! She really gets me High! Boy she makes me Sing!
Koenraad kocht zijn eerste motor, jawel, deze Harley-Davidson Low Rider, zestien jaar geleden. Samen met zijn zwager Michel Stuiver die ook een fervent motorrijder is, verbouwden zij in de loop der jaren de van oorsprong originele Harley-Davidson Low Rider. Michel was toentertijd werkzaam bij een zuivelverwerkend bedrijf waarbij veel rvs materiaal en gereedschap aanwezig was, iets wat dus erg handig was.
Tijdens de ombouw van de Harley-Davidson Low Rider kwamen Koenraad en Michel genoeg problemen tegen die opgelost moesten worden, Koenraad; “Het is sowieso constant passen en meten, dingen opnieuw bedenken omdat het toch niet helemaal uitkomt of niet mooi genoeg is. Om een voorbeeld te noemen: in eerste instantie wilden we graag de oude benzinetank gebruiken. Na demontage bleek deze uit twee helften te bestaan; origineel Harley-Davidson Low Rider natuurlijk. Op zich nog geen probleem, maar nadat we waren begonnen om er één tank van te maken, bleek dat de helften niet gelijk waren. Om dit op te lossen zou veel tijd -en biertjes- gaan kosten en dat heeft het ook gedaan. Toen hebben we uiteindelijk toch maar besloten om een nieuwe tank te kopen en deze naar wens aan te passen.”
“We hebben er heel wat nachten van wakker gelegen omdat we nog nooit iets dergelijks, een motor compleet verbouwen, gedaan hadden, dus het was wel een beetje een gok om te kijken of we er wat moois van konden maken.” In eerste instantie zou het een ‘basic’ bike worden, zoveel mogelijk gebruik maken van de Harley-Davidson Low Rider onderdelen die er al waren door ze te verbouwen, de rest zoveel mogelijk van rvs maken. Koenraad wilde geen glimmende en gepolijste onderdelen, maar alles mooi zwart, mat geslepen of geschuurd, geen poespas. Dat was het plan, “Maar al naar gelang het project meer en meer gestalte kreeg werd het glimgehalte op de Harley-Davidson Low Rider steeds hoger en uiteindelijk zijn er toch veel onderdelen gepolijst,” lacht Koenraad.
Het Harley-Davidson Low Rider achterspatbord werd vervangen door een flat fender waarbij de fenderstruts aan de zijkant werden gelast. De achterbrug werd verbreedt om het brede achterwiel kwijt te kunnen. Het spatbord werd aan de achterbrug bevestigd en ligt nu mooi vlak over de dikke 180mm achterband.
Het zadel is eigen ontwerp en homemade. De olietank moest een bepaalde inhoud hebben en Koenraad en Michel wilden ‘m zoals de rest van de onderdelen zoveel mogelijk in rvs uitvoeren. Michel tevreden lachend; “Nu waren ze net bij ons op het bedrijf bezig met het plaatsen van de nieuwe riolering en bleek dat er rvs pijp gebruikt werd. Dit was net de maat die we moesten gebruiken, dus hebben we hier uiteindelijk de olietank van gefabriceerd.”
De dikke rvs uitlaten werden ook zelf gemaakt en heel Fryslân weet wanneer Koenraad met zijn Black Betty op pad is. Uit volle borst blèrt hij tijdens het rijden de song ‘Black Betty’; “Whoa Black Betty, bam-Ba-lam Whoa Black Betty, bam-Ba-lam The damn thing goes Wild! Whoa Black Betty, bam-Ba-lam Whoa Black Betty, bam-Ba-lam She really gets me High! Whoa Black Betty, bam-Ba-lam Whoa Black Betty, bam-Ba-lam Boy she makes me Sing!”
Gelukkig overstemt de enorme herrie van de uitlaatpijpen Koenraad, zijn zangkunsten zijn beduidend minder dan die van Ram Jam, die het oude Amerikaanse liedje destijds in de hardrock versie uitbrachten….
Voor meer foto’s kijk op mijn site; www.madnessphotography.nl
Technische gegevens ‘Black Betty’
(Volgens opgave eigenaar / bouwer)
Algemeen
Eigenaar: Koenraad Visser
Bouwer: H-D / Koenraad en Michel
Merk: Harley-Davidson
Model: Low Rider van oorsprong
Bouwtijd: ongeveer drie jaar met tussenpozen
Motorblok
Bouwer: H-D
Inhoud / aantal cc’s:1340
Type: Shovelhead
Benzinesysteem: Mikuni carburateur
Luchtfilterhuis: Küryakin
Ontsteking: H-D
Uitlaatsysteem: Zelfbouw, gemaakt van 2" rvs 304 buis.
Versnellingsbak
Merk: H-D
Type: 4-Speed
Koppeling: oem H-D
Primaire aandrijving: oem H-D
Primaire kast: oem H-D
Eindoverbrenging: Ketting. Het achtertandwiel heeft een aantal tanden meer dan origineel zodat we wel wat aan topsnelheid inleveren maar qua acceleratie erop vooruit gaan.
Frame
Bouwer / Merk: H-D
Balhoofdhoek: oem H-D
Schokbrekers: oem H-D
Voorvork
Merk: Showa
Type: Telescoop
Lengte: oem H-D
Balhoofdplaten: oem H-D Low Rider
Achterbrug
Merk: Verbreedt, zodat er een 180 mm band in past.
Type: 4-Speed Swingarm
Voorwiel
Merk: Onbekend
Type: Spaakwiel
Maat: 19 inch
Velg: rvs
Spaken: rvs
Naaf:Aluminium
Remschijven: Zodiac. Remklauwen: GMA
Band: Dunlop
Achterwiel
Merk: Onbekend
Type: Spaakwiel
Maat: 16 inch
Velg: rvs
Spaken: rvs
Naaf: Aluminium
Remschijf: Zodiac. Remklauw: GMA
Band: Dunlop 180mm
Accessoires
Voorspatbord: zelf gemaakt, verbrede versie van het originele compleet met bevestiging.
Achterspatbord: zelf gemaakt, verbreedt van origineel, dit is nu een stuks samen met de achterbrug de oude fenderstruts hebben we in het spatbord verwerkt.
Spatbordsteunen: aan het spatbord vast gelast.
Benzinetank: Uiteindelijk gekocht en voorzien van een race tankdop
Dashboard/Tellers: Dashboard zit er niet op, bij het luchtfilter zitten twee indicatie leds voor oliedruk en de neutral stand, that's all.
Olietank:zelf gemaakt van rvs van oude rioleringbuis
Stuur: rvs stang zelf gebogen
Stuurverhogers: Homemade. Gedraaid op de draaibank
Koplamp: Bullet traanvorm
Achterlicht:
Zadel: Homemade. Zelf ontworpen
Forward controls, voetsteunen en rem- schakelpedaal: Homemade. Zelf gedraaid van rvs
Homemade / Speciale onderdelen en/of details:
Door Michel Stuiver:
Voor spatbord, verbreed en voorzien van bevestiging zodat het een geheel is.
Achterspatbord samen met achterbrug en fenderstruts zodat dit ook een geheel vormt.
Tank gekocht maar aangepast, oude vuldoppen eraf geslepen dichtgelast en een nieuw gat met adapter flens geplaatst voor race vuldop.
Bevestiging koplamp gemaakt van aluminium, gepolijst.
Bevestiging achterlicht van gepolijst rvs 304.
Uitlaatpijpen, gemaakt van 2" rvs 304 buis, gepolijst.
Accubak van rvs 304, gepolijst.
Olietank van rvs 304 compleet met interne pijpen voor een goede oliecirculatie, gepolijst.
Motor voorzien van rvs hydraulisch buis voor het oliecircuit, gepolijst.
Complete elektrische circuit vervangen door nieuwe bedrading, relais enz.
Stuur, gemaakt van 1" rvs buis en geslepen.
Seatpan van rvs 304 plaat materiaal.
Unit voor schakelaars licht en startknop van rvs 304 plaatmateriaal.
Motor is achter iets verlaagd voor de juiste look.
Dank aan: Vooral Michel Stuiver voor de bouw van de motor maar ook Sietse Douma voor de revisie van het blok en Tony “Indian” Leenes en zijn ‘mannetjes’ voor het spuitwerk, vernikkelen van onderdelen en bekleden van het zadel.
Spuitwerk
Kleur: Zwart met grijze racing stripes
Soort en merk verf: Mercedes zwart metallic
Spuiter: Mannetje van Tony Leenes
Idee & Design: Eigenaar
(bij-)Naam van de motor: ‘Black Betty’
This article was helpful.gclub
ReplyDelete