Guestwriter:
Hans van Gorsel
Hans van Gorsel
History:
After WWI, Triumph's prosperity was founded on the bread-and-butter Model P sidevalve and its many derivatives, but the firm had not abandoned the sports roadster market entirely and introduced the four-valve Ricardo model in 1921. The first production models arrived in 1922, and although Rudge went on to make a success of their four-valve designs, Triumph's did not last into the 1930s, being dropped at the end of 1927 in favour of a new two-valve design. Developed and raced at Brooklands by Victor Horsman, Triumph' new 498cc two-valve engine debuted in the Type TT in 1927, replacing the four-valve Ricardo as the Coventry firm's top-of-the-range sports roadster. A privately entered example ridden by Triumph agent Tommy Simister finished third in the Isle of Man Senior TT in 1927, and this stylish twin-port model remained a fixture of the Triumph range until 1931. This Triumph TT Model had been off the road (apparently because of a defective gearbox bearing) for some 40 years before being acquired by the vendor and totally restored in 1976. Following its sympathetic rebuild, this machine has been campaigned at a number of Scottish rallies, proving popular with judges and spectators alike. Reported as possesssing a surprising performance for its age, the machine was offered with restoration invoices and Swansea V5 registration document.
(Bron: Artfact)
In aanloop naar een nieuw seizoen hierbij een korte impressie
van de stand van zaken aan de jullie welbekende Veldlaan te Groenekan.
De Horsman deed vorig al een poging Lex, die zelf ook in bezit is van een chemisch fabriekje
van de firma HD uit de vooroorlogse periode, te vergiftigen in een heftige spurt !
Het was wel veel snelheid maar ook veel rook en dat beloofde niet veel goeds.
Het was wel veel snelheid maar ook veel rook en dat beloofde niet veel goeds.
Aangezien de bak sowieso een ramp was
werd besloten het geheel toch maar een serieus aan te pakken.
De bak ligt nu in “good old England “bij een paar jongens die zich “Veteran Triumph Co. “noemen en er worden o.a. nieuwe “dogs “aan de tandwielen gelast. Iam die de klus doet vond
Het knap dat met die bak überhaupt gereden was, het was ook niet eenvoudig zoals de Kent gangers zich wel herinneren. Het blok ging ook uit elkaar, de zuiger zag er echt beroerd uit
En er was een zuigerveer gebroken, vandaar dat gerook en die “stank”.
werd besloten het geheel toch maar een serieus aan te pakken.
De bak ligt nu in “good old England “bij een paar jongens die zich “Veteran Triumph Co. “noemen en er worden o.a. nieuwe “dogs “aan de tandwielen gelast. Iam die de klus doet vond
Het knap dat met die bak überhaupt gereden was, het was ook niet eenvoudig zoals de Kent gangers zich wel herinneren. Het blok ging ook uit elkaar, de zuiger zag er echt beroerd uit
En er was een zuigerveer gebroken, vandaar dat gerook en die “stank”.
Het geheel ligt nu bij Mannessen en er wordt naargeestig naar een zuiger gezocht,
als er niks gevonden wordt kunnen er altijd nog 4 gemaakt worden voor 1000 Euro !
Big end is gelukkig goed dus met een beetje mazzel komt Horsman mei/juni weer op de weg.
Een horsman zonder bak en blok
is wel makkelijk te verplaatsen
maar verder ook geen gezicht.
Triumph 5S (single) 500 cc 1939
Om de tijd te doden heb ik mij maar weer eens op de 1939 5 S gestort ( 500 ZK ) , toch ook wel een leuk ding, en wil hier in principe mee naar Cadzand.
Groet en tot rij's !
Guestwriter Hans van Gorsel
Motoring George Spauwen
Sponsored by
Victrace Sitebuilding
No comments:
Post a Comment