Thursday, February 5, 2009

A Royal Triumph 3T 350 cc 1946...and more.



A letter from Guestwriter Dr.Tiger Roelofski Hazeleger...


PR-35-32

Hoi Speedman George,

Ik ben aan het uitzoeken welk bouwjaar mijn 3T project is (je weet wel die tweede 3T die ik aan het bouwen ben) kom er ik achter, tot mijn verbazing, dat mijn eerste 3T afgeleverd is op 5 april 1946 aan de Royal Netherlands Government in London. Dan is mijn 3T beroemd.
Misschien heeft de Soldaat van Oranje er op gereden,of misschien Prins Bernhard.
Van Koningin Wilhelmina durf ik het niet te zeggen.
Dr. Tiger Roelofski Hazeleger
(Royal backyard Barn-engineer)

Amerongen, 25 maart 2007

Dr.Tiger Roelofski Hazeleger and his Royal Triumph 3T 350 cc 1946


Ik zal het je even uitleggen...

Jaren geleden heb ik via Hans een aantal groentekistjes gekocht met 3T onderdelen er in. Sommige delen dubbel of van een ander merk en heel veel ontbrekende onderdelen.
Het spul kwam van een kennis van Hans uit Zeist, die inmiddels is overleden, hij was geloof ik ook lid van de VMC, hij zag er niks meer in en ik heb het spul gekocht en
er uiteindelijk een mooie Triumph 3T van gemaakt.


Woerden, 17 september 2005

02 Februari 2008
Triumph Tiger 100 500 cc 1953



http://home.kpn.nl/a.v.d.breul/Triumph%20Tiger%20100%20500%20cc%201953.html

Om die machine gaat het. Dat is ook de motor waar je me ,voor dat ik de Tiger 100 kreeg, op zag. Ik heb hem nog steeds, hij rijdt prima en je zult me er wel weer eens op zien.

Mijn eerste motor zal ik maar zeggen

Advertentie 1946

Line-up:

Lelystad Aviodrome, 28 mei 2006

Groenekan, 31 juli 2004

Echter, omdat ik nog zoveel onderdelen over had na de restauratie, dacht als ik wat (nou ja wat) bij koop kan ik er nog wel een bouwen. Hans had van Frits o.a. een frame en ook andere onderdelen over en die heb ik overgenomen. Als je van puzzelen houdt en je kan een beetje sleutelen (en je bent een beetje Triumph-gek) dan is dit natuurlijk een pracht klus om er uiteindelijk weer een mooie motor van te maken.

Brochure

Groenekan, 14 september 2008

Triumph Super 7 Gnat* Roadster 750 cc 1930.

*A Triumph Gnat be proud of that!

De Triumph Gnat was natuurlijk net zo'n bijna onmogelijke klus.
Maar als je iets wilt en zet je schouders er onder dan lukt alles.

Ik zeg altijd:

An inch a day is a mile a year.

Ik zeg wel eens:

Accept the challenge so that You may feel the exhilaration of Victory
(Gen. George S. Patton)

Triumph 3T Project II

Ik hoop hem dit jaar af te hebben.


THE MOTOR Magazine


Triumph Gloria 9.5 4 cyl Saloon 1934

http://home.kpn.nl/a.v.d.breul/Triumph%20Gloria%201934.html

25 juni 2007

They're already enjoying the Gloria!

In 1930 the company changed its name to the Triumph Motor Company. It was clear to Holbrook that there was no future in pursuing the mass manufacturers and so decided to take the company upmarket with the Southern Cross and Gloria ranges. At first these used engines made by Triumph but designed by Coventry Climax but from 1937 they started to make them to their own designs by Donald Healey who had become the company’s Experimental Manager in 1934.

Bron: Wikipedia GB


Gloria 12 car is produced in 1232cc (40 bhp) and 1496cc (42 bhp),four cylinder engines
(made through 1937). One ragtop model was called the Monte Carlo.
Also introduced were the Gloria 6, 1476cc (52 bhp), all six cylinders.

Bron:
Ian Chadwick Triumph Timeline

Dr.Tiger Roelofski Hazeleger, the Royal backyard Barn-engineer, in his Workshop.

Maar hij (project 3T II dus) concureert met de Gloria, die wil ik ook dit jaar af hebben, of in ieder geval zo veel mogelijk af. Volgend jaar moet die naar de clubdag in Engeland. Nou ja van deze nieuwe motorfiets wist ik niet of hij nou van 1946 of van 1947 was.

Misschien wel van 1948 of 1949.

Ik ging aan het mailen met Engeland om er achter te komen. Ik dacht, zoek dan ook maar even voor me uit welk bouwjaar bij mijn eerste frame hoort. Dat was uiteindelijk 1946, wat ik ook dacht. Maar toen bleek dat hij afgeleverd was aan de Royal Netherlands Government in London.

Asjeblieft.
A Letter from Guestwriter
Dr. Tiger Roelofski Hazeleger
Nawoord:

Tenslotte is deze Royal Triumph 3T op 23 april 1954
op Nederlands kenteken gezet.
TRIUMPH 3T MODELLEN:

During the war years, Triumph built 50,000 motorcycles. Large stock of used 3HW and 3SW (side-valve) models bought from War Department for reconditioning and repainting in new colours, sold in Britain for civilian use. In March, four twins and one single are announced, but the single and one twin never see production. The Speed Twin, Tiger 100 and 350cc 3T are made. They are fitted with telescopic forks (replacing the old girder front forks), but are otherwise the same as pre-war models. Turner designs the forks, but first models spew oil when bottoming out, so they are reworked by Freddie Clarke.
Bron:

Ian Chadwick Triumph Timeline
Post war the range on sale consisted of three models - the Tiger 100 and Speed Twin, as they were six years’ previously but with the bonus of telescopic front forks (and a ‘sprung’ rear hub), plus the smaller ‘touring’ 349cc 3T. In 1946 Irishman Ernie Lyons won the Manx Grand Prix on a Tiger 100, beating a host of Nortons. Hopwood, ironically enough, moved to Norton himself a year later as Chief Designer…
Bron:

RideTeamTriumph

1947

1948

1949

1950

1951

Beachgirl US 19.. ?


Zonder een weinig fanatisme brengt niemand ooit iets tot stand


Motoring George Spauwen


Sponsored by
Victrace Sitebuilding

No comments:

Post a Comment