Tuesday, July 21, 2009

Guestwriter...Roger "Indian"


Op de 13e juni gingen Lex & Mgs even een stukkie rijden...
met als doel: Harley/Matchless motorvriend Eric Z. opzoeken
in zijn "buitenhuis" aan het Henschotermeer...
Welnu het was een korte snelle rit en
een aangenaam vertoeven aldaar.

Echter op de terugweg wilden wij nog wel ergens
op een terras in de zon een biertje drinken...
Zo gezegd zo gedaan en via Austerlitz, Zeist
kwamen wij dan bij 't Wapen van Bunnik aan.

Daar aangekomen zat het zonovergoten terras al lekker vol,en al gauw was er weer belangstelling voor onze"brommers".

Een fraaie uitnodigende stek...

Wij kwamen in contact met Indian-man Roger, wat naderhand
pas bleek ook nog een oudbekende van Lex.

Kortom er werd weer het nodige bijgepraat...

en deed ik een verzoek voor foto's met verhaal...

Wij kennen nu inmiddels allemaal wel de prachtige film:

&
ons D.V.M.A-Lidje, Maurits van Everdingen, rijdt
immers ook een Indian type 340 met zijspan uit 1940.

MGS

WELNU...
Guestwriter:
Roger


Het heeft even geduurd maar ik heb toch de tijd gevonden

om op je mailtje te reageren...

De voorste motor is een Harley Softtail uit ik geloof 1987, maar hou mij ten goede. Het is de motor van onze Bio-groenteboer die 12 jaar uit elkaar gelegen heeft. Ik heb hem aangeboden die maar eens in elkaar te zetten, niet wetende dat Harley werkplaatshandboeken de beroerdste ter wereld zijn. Is dus een interessante puzzel als je nog nooit zo'n ding onderhanden hebt gehad. Harley is inderdaad wat speciaals. Houden er een geheel eigen theorie op na over hoe motorfietsen te bouwen. Dus dertig jaar sleutelervaring met allerhande merken van de twintiger jaren tot de moderne tijd helpen niet echt. Ik begrijp nu waarom je een speciale cursus Harley sleutelen moet volgen als je daar professioneel aan wilt werken.

De motor op de achtergrond is een Indian 101 scout uit 1928 (eerste bouwjaar van dit model). Dit ding komt uit Bolivia en had vanwege de wegen of beter het gebrek eraan een verlengde voorvork. Meer grondspeling en daarmee minder vaak aan de grond raken of erger nog keien door je carter. Met onze wegen maak ik mij daar niet echt druk over. Vandaar dat ik de voorvork gedemonteerd heb om hem weer op de juiste lengte c.q. weer in originele staat te laten brengen. Verder is de tank zo lek als een mandje. Kan ik misschien beter een schemerlamp van laten maken in plaats van nieuwe stukken in laten lassen. Heb trouwens nog geen adres kunnen vinden van iemand die dat echt netjes kan. Dus dat wordt sparen voor een after-markt tankje. Toch wel jammer eigenlijk want de rest van de fiets komt geheel uit de Indian fabriek en niet uit een een of ander ex-oostblokland of erger nog, uit India (Rocky in New Delhi)


Don't retry this on the road...


Because Yes I do Own the road!

Maar jullie houden wel van maffe foto's...



Nou ja wat heet maf.... oi-oi-oi-oi-oi!

Nou dan heb ik er hier nog een paar van mijn ervaring met het binnen luttele seconden bouwen van een monocycle. Parkeer hem met 80 km/h in de achterkant van een vrachtwagen. Gaat snel joh en je hoeft niet te sleutelen. Gaat helemaal vanzelf. Het is trouwens een replica van een Indian dirt-track racer van net na de oorlog opgebouwd rond een 1939 Indian military Chief zoals geleverd aan het franse leger. Kwam in zeer desolate staat uit frankrijk. Was echt niet meer te reden. Vandaar de ombouw. Tankje (van junior scout) is trouwens beroerd klein en geeft een actieradius van nog geen honderd kilometer. Dat is echt vervelend als je er langere reizen mee maakt. Niet overal in Europa staan de tankstations zo dicht bij elkaar en voortdurend met een jerrycan rondscheuren vind ik wel een gekloot. Ik denk dus dat het in de toekomst een bobber wordt (betekent een orginele Chief tank erop). Dat wordt dus nog even doorsparen voor nog een replicatank. Het zijn trouwens wel stevige motorfietsen die Indians. De voorvork is een verlengde Indian 741 voorvork. Deze ombouw was gebruikelijk bij het bouwen van Indian Chief dirttrack machines vlak na de big-war. Die schenen het voor dirttracken beter te doen dan de orginele Chief voorvorken.

Groetjes
Roger


I RIDE MY "SPEED TWINDIAN" 1939

FOR NOW...

Don't ride faster than Your guardian Angel can Fly!

TAKE CARE & LOTS OF SUCCES,

THANKS FOR YOUR STORY!

Wij hebben zo'n 64 km gereden.

Ik ben soms binnen...

en bij goed weer lig ik soms buiten
of ben druk in mijn workshop...

Ik moet nu toch nodig nog met mijn eigen "brommert" aan de slag!
voor het event of the year ,organised by Patrick van der Tier!

- The Only Matchless Model X V-Twin Man Left!

- You can leave it all behind on

Motoring George Spauwen



No comments:

Post a Comment